| |
Katrs bērns ir individualitāte. Katrs attīstās savā unikālajā ceļā un tieši tā, kā viņam ir nepieciešams. Tomēr ir arī ārkārtas gadījumi, kad kaut kas noiet greizi un bērna attīstība vairs neiekļaujas nekādu normu robežās. Lai saprastu, kad būtu jāsāk uztraukties, ir jāzina pašas normas.
KKM Klubs savās Māmiņu un bēbīšu skoliņas nodarbībās runā ne tikai par zīdīšanas un piebarošanas problēmām, bet arī par attīstības normām – gan fiziskās attīstības jomā, gan rotaļās un runas attīstības jomā. Māmiņas var paskatīties, kā attīstās viņu bērnu vienaudži, izrunāt būtiskākās problēmas ar nodarbību vadītājām.
|
Reizi mēnesī KKM Klubā viesojas fizioterapeite Klaudija Hēla. Ar viņu var izrunāt visus aktuālākos jautājumus, parunāt arī par to, kā organizēt dzīvi un telpu, lai bērna attīstība noritētu pēc iespējas dabiskāk un pareizāk. Māmiņas uzskata, ka tādas nodarbības labi palīdz mierīgāk uztvert sava bērna personīgo attīstības tempu un neuztraukties par to.
Tas, kas nodarbības laikā likās vēl tāls un neinteresants, drīz ienāk dzīvē, bet nodarbībā gūtā informācija ir jau aizmirsta. Lai māmiņām būtu mazāk satraukuma, mēs piedāvājam smelties datus no šī raksta. Te tabulā ir apkopotas attīstības normas pa mēnešiem. Informācija par fizisko attīstību ir papildināta ar rotaļāšanos un runas attīstību.
|
Kustību attīstības tabula
Rotaļāšanās attīstība pēc Piklera bērniem, jaunākiem par trīs gadiem
0-3 mēneši
- atklāj savas plaukstas
- plaukstas nonāk redzeslokā
- atver un aizver dūrīti
- pagriež plaukstas
- atklāj otru plaukstu
- abas plaukstas satiekas, redz un sajūt plaukstas
3-5 mēneši
- apzināti tver rotaļlietu
- rotaļlietu liek no vienas plaukstas otrā
- gūst pieredzi ar rotaļlietu: kustināt, griezt, klauvēt
- rotaļlietu bāž mutē
5-8 mēneši
- spēlējas ar rotaļlietu – neturot to plaukstā (bumba)
- bērns var palikt kontaktā ar rotaļlietu, nepieskaroties tai
- attiecības ar rotaļlietu, izmantojot acu kontaktu
- ļauj rotaļlietai nokrist un paceļ to
- rotaļlietu aizmet un skatās tai pakaļ
- gūst pieredzi šķirties un atkal atrast
- diferencēta darbība ar rotaļlietu: stumt, ļauj tai griezties, nostādīt
Parēja no 8-12 mēnešiem
- apzina divas rotaļlietas vienlaicīgi abās plaukstās
- plaukstas ar divām rotaļlietām ķermeņa vidū tiek saliktas kopā
- ar vienu rotaļlietu uzsit citai
- rotaļlietu noliet citā līmenī
- notur vienu rotaļlietu otrā
- gūst pieredzi par proporcijām un kopsakarībām
Pirmā dzīves gada beigās
- pieskaras ar smalkām kustībām (pincetes tvēriens)
- ieliek vienu rotaļlietu otrā
- divas saderīgas rotaļlietas apvieno (vāku ar bundžu)
- saliek kopā līdzīgas formas un rotaļlietas
Otrais dzīves gads
Padziļina un diferencē pirmā dzīves gada darbības
- krāj rotaļlietas un līdzīgas rotaļlietas ieliek vienu otrā
- vienādas un līdzīgas rotaļlietas ieliek vienu otrā
- saliek vienādas rotaļlietas
- vienādās rotaļlietas saliek rindiņā
- lielus daudzumus ieliek bļodā (kas kur der?)
- izlej un pārlej daudzās variācijās
- šķiro
- pats iesēžas rotaļlietā
- bīda smagu rotaļlietu telpā
Otrajā un trešajā dzīves gadā līdz skolas vecumam
Konstruktīvās rotaļas
- būvēt
- zīmēt
- mīcīt
- rotaļāties smiltīs
It kā spēles (simbola rotaļas)
- rotaļas ar lellēm
- rotaļas ar mašīnām un figūrām
- rotaļas ar ikdienas un virtuves priekšmetiem
Lomu spēles:
Vairāki bērni spēlējas kopā, spēles laikā uzņemas fiktīvu lomu. Tam nepieciešams:
- sociāli būt kopā
- mācēt sarunāt
Pirmās noteikumu spēles
- kustību spēles
- bilžu loto
- krāsu mācīšanās spēles
Rotaļlietas
Rotaļlietas mēdz būt dažādas kvalitātes, pirmajā dzīves gadā tās var iedalīt šādās kategorijās:
- Vienkārša, atvērta rotaļlieta, bez īpaša nodoma
- auduma gabals
- lupatu lelle
- badmintona mušiņa
- koka riņķis
- gumijas dzīvnieks
- biķeris
- groziņš
- bļoda
- Sarežģītas rotaļlietas
Sarežģītās rotaļlietas mainās, ja bērns tās kustina.
- ar dažādām funkcijām
- maģiskām rotaļlietām ir pašām sava dinamika
- grabuļi
- riņķi, kuri ir iekarināti viens otrā
- kustošas rotaļlietas aiz plastmasas stikla: pīle ūdenī
- Maģiskas rotaļlietas
Rotaļlietas hipnotizē bērnu, un viņš nevar no tām atbrīvoties. Krāsainas, spīdošas, trokšņainas rotaļlietas liek pievērst sev uzmanību ilgāk par to laiku, kad bērns pats ar to spēlētos.
- karuselis
- vilciņš
- spīdošas rotaļlietas
- aktivitāšu centrs
- Fisher Price u.c.
Sociālās un emocionālās izpausmes
Jaundzimušais
- Ar nepatiku reaģē uz gaismas vai trokšņa kairinājumu
- Kliegšana nepatikas gadījumā
- Spēcīga "dziedāšana", sāk izrunāt patskaņus: a, e, h,
- Parasti nomierinās, ja paņem uz rokām
- Uzmanīgi vēro mātes sēju
- Ēšanas laikā ir apmierinājuma skaņas
- Izteikta nepieciešamība pēc ķermeniskās tuvības
1.mēnesis
- Rādot kustīgu priekšmetu (40-50 cm) -fiksē skatu īsu brīdi, seko priekšmetam līdz viduslīnijai, ne pāri tai
- Seja gandrīz bez mīmikas, reizēm smaida
- Ja saista jaundzimušā uzmanību, kustību intensitāte samazinās
- Uz skaņas pusi vēl nepagriežas
- Acu kustības vēl vāji koordinētas, var reizēm šķielēt
2. mēnesis
- Fiksē skatu un seko līdzi ar galvu, skats nedaudz šķērso arī viduslīniju, redzes lauks 45 grādi
- Reizēm vēl var šķielēt
- Ja zīdaini uzrunā, viņš spēj veidot kontaktu ar apkārtni
- Viņš smaida un uzmanīgi vēro sejas, ja tās nav pārāk tuvu
- Zīdaiņa izturēšanos stipri ietekmē vecāku satraukums
- Var pagriezt galvu skaņas virzienā
- Skaņas: a, e o u reizēm savieno ar h: ha, he, ehe
3. mēnesis
- Seko ar acīm priekšmetam vairāk nekā 180 grādu leņķī
- Ne tikai fiksē skatu, bet arī izrāda interesi par kairinājumu
- Ja ar grabuli pieskaras zīdaiņa plaukstai, tā atveras un satver to
- Skaņas - f, v, s
- Pagriežas pret skaņas izraisītāju
- Šķielē tikai retumis
4. mēnesis
- Pēta sejas
- Labi atšķir skaņas
- Šķielēšanu vairs nenovēro
- Seko ar acīm kustīgam priekšmetam jebkurā virzienā
- Vairs neapmierina tikai ēšana un gulēšana, ir radusies nepieciešamība pēc kontakta ar ārpasauli un citiem cilvēkiem
- Kliegšanai sāk parādīties pavēlošs tonis
5.mēnesis
- Katru priekšmetu cenšas ielikt mutē
- Dadadadad, gegegegegeg
- Atšķir pazīstamos no svešiem
6.mēnesis
- "Runājas" arī vienatnē
- Ra, re, da, de, mama, papa
- Rotaļājas ar paša veidotajām skaņām
7.mēnesis
- Cenšas ieņemt stabilu izejas pozu, lai, piemēram, satvertu priekšmetu; tas ne vienmēr izdodas
- Izrunā zilbes: mama, dada, papa
- Ēd rokā ieliktu cepumu, sāk pats dzert ar krūzīti, ēd no karotes, mazāk siekalojas
- Labi atšķir pazīstamos no nepazīstamajiem
8.mēnesis
- Skaidri dod priekšroku vienai rokai
- Māj: „Atā, atā!”, spēlē paslēpes
- Met zemē grabuli, paceļot met atkal
- Baidās no svešiem
9.mēnesis
- Mēģina ar abām rokām noturēt krūzīti
- Sāk čukstēt
- Sāk pats turēt rokā karoti
- Reaģē uz „drīkst” un „nedrīkst”
10.mēnesis
- Sāk uztvert, kad viņu norāj, uzslavē
- Baidās vienīgi tad, ja ir acīmredzams iemesls
12.mēnesis
- Prot izrunāt 1-3 vārdus ar noteiktu nozīmi
15.mēnesis
Apspriežam šeit >>> | Publicēts: суббота, 9 января 2010 Skatīts 53573 |
© Aizliegts izmantot materiālus bez administrācijas rakstiskas atļaujas
|